21 Temmuz 2008 Pazartesi

Üçlü Filtre Testi

Eski Yunanda, Sokrat bilgiyi saklamasy sebebi ile saygyde?er bir ün
yapmy?ty.Bir gün bir tanydyk büyük filozafa rastlady ve dedi ki,

''Arkada?ynla ilgili ne duydu?umu biliyor musun?''

"Bir dakika bekle", diye cevap verdi Sokrat. "Bana bir?ey söylemeden

evvel senin küçük bir testten geçmeni istiyorum. Buna Üçlü Filtre Testi

deniyor."

"Üçlü Filtre?"

''Do?ru'' diye devam etti Sokrat. "Benimle arkada?ym hakkynda

konu?maya ba?lamadan önce, bir süre durup ne söyleyece?ini filtre

etmek, iyi bir fikir olabilir. Bu ona 3 filtre testi dememin sebebi. Birinci

filtre Gercek Filtresi. Bana birazdan söyleyece?in ?eyin tam anlamyyla

gerçek oldu?undan emin misin?"

''Hayyr,'' dedi adam. ''Aslynda bunu sadece duydum ve ...."

''Tamam,'' dedi Sokrat, "Öyleyse, sen bunun gerçekten do?ru olup

olmady?yny bilmiyorsun. ?imdi ikinci filtreyi deneyelim, Yyilik Filtresini.

Arkada?ym hakkynda bana söylemek üzere oldu?un ?ey iyi bir?ey mi?"

''Hayyr, tam tersi...''

''Öyleyse,''diye devam etti Sokrat, "Onun hakkynda bana kötü bir ?ey

söylemek istiyorsun ve bunun do?ru oldu?undan emin de?ilsin. Fakat

yine de testi geçebilirsin, çünkü geriye bir filtre daha kaldy: Y?e yararlylyk

filtresi. Bana arkada?ym hakkynda söyleyece?in ?ey benim i?ime yarar my?"

''Hayyr, gerçekten de?il."

''Iyi,'' diye tamamlady Sokrat, "e?er bana söyleyece?in ?ey do?ru

de?ilse,iyi de?ilse ve i?e yarar, faydaly de?ilse bana niye söyleyesin
ki?"

Bu Sokrat'yn iyi bir filozof olmasynyn ve büyük itibar, saygy görmesinin
sebebiydi.

Hiç yorum yok: